Waarom een e-consult?
Met een e-consult kunt u vragen stellen wanneer het u uitkomt, ook buiten openingstijden van de praktijk. U hoeft dus niet naar de praktijk te komen. Ook heeft u online inzicht in de antwoorden van de huisarts of assistente. Daarnaast is een e-consult veilig en eenvoudig in gebruik. Uw vragen worden altijd via een beveiligde verbinding verstuurd.
Hoe werkt een e-consult?
1. Ga naar het portaal mijngezondheid.net of naar de app MedGemak.
2. Log in via uw DigiD. Mocht u nog geen account hebben, maak deze dan eerst aan.
3. Kies voor: vraag aan huisarts/apotheek.
4. Kies: Ik heb een vraag.
5. Daarna kunt u kiezen voor de vragenlijst van moet in naar de dokter of na beneden scrollen en direct uw vraag stellen.
6. Stel uw vraag via de assistente aan de huisarts. U kunt ook een afbeelding/bijlage toevoegen. Klik op ‘versturen’ wanneer alle velden zijn ingevuld.
7. De assistente/huisarts zal binnen 3 werkdagen op uw vragen reageren.
8. U ontvangt een bericht als uw vraag beantwoord is.
9. Komt u er niet uit? Kijk voor uitleg van het portaal op www.mijngezondheid.net/ondersteuning of bel met de praktijk op nummer 0344-572541.
Welke vragen kan ik stellen via e-consult?
Geschikte vragen en onderwerpen zijn:
- Vragen over uitslagen van onderzoek zoals röntgenfoto of bloedonderzoek;
- Vragen over problemen met de huid (bijv. eczeem, uitslag, bultjes, moedervlek) U kunt eventueel een foto toevoegen aan het bericht.
- Vragen over chronische ziekten waarmee je al bekend bent bij de huisarts of praktijkondersteuner, zoals bijvoorbeeld hoge bloeddruk, suikerziekte of astma;
- Vragen over medicijnen: over het effect, bijwerkingen en stoppen of doorgaan;
- Vragen over leefstijl zoals afvallen, voeding, alcoholgebruik en stoppen met roken;
- Vragen over (lichamelijke klachten waar je al eerder mee op het spreekuur bent geweest;
- Vragen naar aanleiding van een eerder contact.
Niet geschikte vragen en onderwerpen zijn:
- Spoedeisende vragen: voor spoedeisende vragen of als je twijfelt of een vraag haast heeft bel je met naar de praktijk:
- Nieuwe lichamelijke klachten: voor nieuwe lichamelijke klachten is lichamelijk onderzoek nodig. Daarom kun je hiervoor beter een afspraak maken op het spreekuur;
- Emotionele problemen: vragen over emotionele problemen bespreken we graag met je persoonlijk. Dus niet via e-consult. Je kunt wel via een e-consult alvast informatie geven en een vraag stellen. Dan kunnen we die tijdens een gesprek bespreken.
Hoe kan ik zien of mijn vraag is beantwoord?
In jouw portaal zie je alle e-consulten die je hebt verstuurd. Bij elk e-consult staat de status van het e-consult. Zo kan je zien of het e-consult al is beantwoord of nog wacht op een reactie. Klik op ‘bekijken’ om de reactie te lezen. Je krijgt een notificatie op de mail van een nieuw ontvangen bericht.
Kan ik nog een vraag stellen als reactie op het antwoord van de huisarts?
Wanneer de huisarts je vraag heeft beantwoord, wordt het e-consult automatisch gesloten. Je kunt dan geen vraag meer stellen in dit e-consult. Wil je nog een vraag stellen? Dan kun je het beste een nieuw e-consult starten.
Hoe kan ik een bijlage toevoegen aan een e-consult?
Wanneer je een e-consult opent, zie je onderaan ‘voeg een afbeelding of document toe’. Hier kun je een bestand van jouw computer, tablet of telefoon selecteren. Klik vervolgens op ‘openen’, dan wordt het bestand aan het e-consult toegevoegd.